JavaScript is required

Juiste balans in activiteitenprogramma

label

Aan het woord

calendar

media item image

Het samenstellen van een uitdagend en afwisselend activiteitenprogramma voor de kinderen die we opvangen, is een van de taken van de activiteitencoördinatoren in het land. Fouad Parent is hiervoor verantwoordelijk voor de Partou-locaties in de regio Utrecht e.o. Hij probeert de juiste balans te vinden met een programma waarin sport, spel en ontwikkeling allemaal aan bod komen.

Wie is Fouad?

Fouad Parent maakt al acht jaar deel uit van de Partou-familie en heeft al diverse functies bekleed: van teamplanner tot locatiemanager. Al deze kennis kan hij uitstekend gebruiken bij het coördineren van de activiteiten, een taak waar hij inmiddels anderhalf jaar verantwoordelijk voor is. Hij heeft zo'n honderd Partou-locaties onder zijn hoede.

"Er zijn teams die weinig moeite hebben met het invullen en uitvoeren van de activiteitenprogramma's voor de kinderen", legt hij uit. "Maar er zijn ook locaties met bijvoorbeeld veel nieuwe collega's of uitzendkrachten die er nog minder ervaren en bedreven in zijn. Of die niet goed weten hoe ze bepaalde zaken naar ouders moeten communiceren. We proberen vooral te helpen door bepaalde handvatten te bieden."

de activiteiten die kinderen ondernemen op opvanglocaties van Partou zijn onderverdeel in zes thema's. Elk thema helpt een kind zich verder te ontwikkelen op een bepaald gebied. De pedagogisch medewerkers proberen ervoor te zorgen dat alle kinderen van alle thema's een stukje ontwikkeling meekrijgen, verteld Fouad: "We hebben als hulpmiddel het digitale platform DoenKids. Hierop staan richtlijnen en ideeën voor de activiteiten die de medewerkers gedurende de week met de kinderen kunnen ondernemen."

Ontwikkelen op diverse vlakken

Het thema 'fantasie & maken' probeert bijvoorbeeld de creativiteit van kinderen te prikkelen en ontwikkelen door ze met constructiematerialen aan het werk te zetten. "De boodschap die we proberen mee te geven is dat het proces altijd belangrijker is dan het eindresultaat", legt Fouad uit. Een ander thema is 'podium & expressie'. Kinderen worden gestimuleerd om zichzelf te uiten met dans en theater: "Dit thema helpt bij het bevorderen van de taalontwikkeling. Maar tegelijkertijd is dit ook een goede manier om de boodschap over te brengen dat iedereen anders is en dat iedereen zichzelf mag zijn."

Balspellen vallen doorgaans onder het thema 'samen & spel', waarin het sluiten van vriendschappen centraal staat. Bij 'wijs & ontdekken' staan techniek, wetenschap en media centraal: "We leren kinderen dat het goed is om zaken zelf te onderzoeken en open te staan voor nieuwe kennis en ervaringen."

Het thema 'groen & gezond' leert de kinderen meer over de natuur en gezonde voeding. "Onder dit kopje valt bijvoorbeeld de populaire smaaksafari", vertelt Fouad enthousiast. "Hiermee kan je kinderen leren dat het eten van groente heel goed en gezond is. Maar vooral de allerjongsten, tussen de 0 en 2 jaar, kan dit een manier zijn om beter verschillende kleuren te leren kennen."

Het laatste thema is 'sport & bewegen': "We willen meegeven dat sporten gezond is. Maar deze activiteiten helpen óók bij de motorische ontwikkeling van de kinderen."

quote

Elk thema helpt een kind zich verder te ontwikkelen op een bepaald gebied

Activiteitencoördinator

Fouad Parent

Variëren staat vrij

Medewerkers van opvanglocaties zijn vrij om hun eigen invulling te geven aan de verschillende thema's, beklemtoont Fouad. "Maar het is wel de bedoeling dat zij variatie aanbrengen in wat de kinderen doen", legt hij uit. "Dit kan overigens een grotere puzzel zijn dan mensen zouden verwachten", voegt de coördinator daaraan toe. "Maar weinig kinderen zijn elke dag op de bso of de opvang. Dus soms is het best een uitdaging om ervoor te zorgen dat een kind dat bijvoorbeeld twee dagen per week bij ons verblijft, toch alle thema's mee te geven."

Altijd proberen

"Bovendien", lacht Fouad, "Je merkt dat hoe ouder kinderen zijn, hoe minder snel tevreden ze zijn. Zeker als ze tegen de 10, 11 jaar lopen, worden ze soms wat weerbarstiger. Het kost dan meer moeite om ze enthousiast te krijgen voor bepaalde activiteiten." Pedagogisch medewerkers doen dan toch hun best deze tieners te motiveren om mee te doen aan een spel: "Probéér het gewoon, dan merk je vanzelf wel of je iets leuk vindt! Al staat het kinderen uiteindelijk altijd vrij om nee te zeggen. Maar als je ergens voor gekozen hebt, dan moet je ook wel doorzetten. Als we rekening houden met je aanwezigheid, dan is het wel de bedoeling dat je meedoet."

Fouad probeert de activiteiten ook mee te laten groeien met actuele thema's die in de samenleving spelen. "Het thema media is de afgelopen jaren veel belangrijker geworden, omdat kwesties als fake news in de samenleving ook een grotere rol zijn gaan spelen", legt hij uit. Overigens loopt de coördinator hierin ook tegen wettelijke grenzen aan. "We zouden voor de oudere kinderen wel meer activiteiten in combinatie met bepaalde Social Media willen doen. Maar daarbij moeten we wel heel strikt rekening houden met de regels van de AVG-wet en de eventuele privacy risico's die dat met zich mee kan brengen. Ja, sport en spel heeft een heel andere invulling gekregen dan toen ik vroeger als jongetje in de straat verstoppertje speelde!"

Werkgebieden

Toch een kijkje nemen bij een andere afdeling? Bekijk hieronder welke afdelingen je nog meer aanspreken.

Alle werkgebiedenchevron