Locatiemanager Roxanne: Learning by doing in de kinderopvang

Dagelijks stimuleren wij kinderen hun ontwikkeling door ze te laten oefenen met dingen die ze nog niet (helemaal) onder de knie hebben. We prikkelen ze met mooie activiteiten, door situaties in het echte leven na te bootsen en te zorgen dat ze het uiteindelijk zelf kunnen gaan toepassen: één van de mooiste dingen in het vak als pedagogisch medewerker. Maar niet alleen de kinderen zijn continu in ontwikkeling. Ook wij als professionals leren dagelijks van elkaar én in het contact met kinderen, ouders en als collega’s onder elkaar. In deze (laatste, daarover aan het einde meer) blogpost neem ik jullie mee in ‘learning by doing’ in de kinderopvang en mijn weg van stagiaire- tot Locatiemanager.

Waar het begon…

In september 2011 begon mijn carrière bij Partou als stagiaire bij een kinderdagverblijf op IJburg in Amsterdam. Ik had de opleiding Sociaal Cultureel Werk afgerond en was begonnen aan de opleiding Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam. De kinderopvang trok me omdat ik daar een overlap zag in twee dingen die me interessant leken: ondernemerschap (het runnen van een bedrijf) en de pedagogiek. Wat mij hierin heeft geholpen is, kijk vanuit wat je leuk vind en waar je talent ligt. En ga daarna ontdekken of dit ook daadwerkelijk klopt.

Observeren, vragen stellen en zelf toepassen

Van een ervaren manager leerde ik de kneepjes van het vak. Dit deed ik door veel te observeren en vragen te stellen over de dingen die ze deed en wáárom ze die deed. Ze stond ervoor open om mij hierin mee te nemen en was ook benieuwd naar mijn visie vanuit de pedagogiek. Ook mocht ik na verloop van tijd zelf wat taken overnemen, bijvoorbeeld tijdens een vakantie als de manager afwezig was. Door te doen werd me hierdoor al snel duidelijk, dit wil ik ook wel! Eigenlijk zit in deze manier van leren veel overlap met de ontwikkeling bij jonge kinderen. Ze leren door te oefenen, experimenteren, vragen te stellen, herhalen, door te zetten en zelf toe te passen.

Leren door zelf op de groep te staan. Een groot pluspunt in mijn werk als Locatiemanager, is dat ik ook als pedagogisch medewerker heb gewerkt in de flexpool. In de periode als flexkracht zag ik veel verschillende locaties en leerde ik veel pedagogische professionals kennen. Van een ieder observeerde en leerde ik: wat doet hij/ zij heel goed en waarom werkt dit zo goed? Dit nam ik dan weer mee naar de volgende locatie.

Zoveel mensen, zoveel wensen

In mijn laatste jaar van de opleiding pedagogiek, deed ik de Minor Ondernemerschap. Dit was een fijne manier om verder te leren over het runnen van een (pedagogisch gerelateerd) bedrijf. Tijdens het ontwikkelen van een pedagogisch hulpmiddel, leerde ik valideren. Ik zoomde in op de behoeftes van ouders, kinderen en professionals. Ik deed interviews en ging veel in gesprek met verschillende doelgroepen. Vanuit deze gesprekken en onderzoeken leerde ik om naar een situatie of uitdaging te kijken, vanuit verschillende perspectieven. Dit is iets waar ik nog veel aan heb gehad en wat ik nog steeds toepas in mijn werk als Locatiemanager.

Uitdaging blijven vinden om steeds iets nieuws te leren

Continu in beweging blijven is iets wat ik erg belangrijk vind en waardoor ik ook blijf leren. Het steeds opnieuw kijken naar: Wat heeft mijn team nodig? Wat bieden we de kinderen? Wat vinden we belangrijk in samenwerken? Waar worden ouders blij van? Dat is wat ik het allerleukst vind aan het werken van in de kinderopvang. Het blijven verwonderen is iets wat essentieel is voor me. Dat zorgt er ook voor dat ik, en daarmee mijn omgeving, continu in beweging blijf.

Fouten durven én mogen maken

Door veel te oefenen met dingen die ik (nog) niet goed onder de knie heb, gaan er veel dingen goed maar maak ik ook fouten. Daar leer ik van door het een volgende keer weer anders aan te pakken. Ik heb geleerd dat het oké is om je kwetsbaar op te stellen, vanuit de wil om te leren. En om soms tegen jezelf te zeggen “oeps, dat had ik even anders moeten doen”… En is dat ook niet wat we dagelijks aan onze kinderen vragen?

Verder leren #afscheid

Deze baan als Locatiemanager bij Partou was mijn eerste ‘grote-mensen-baan’ na mijn studie Pedagogiek. Ik heb veel ontwikkelkansen gehad en gepakt, ben gegroeid als mens, als manager en heb met volle teugen genoten. Dank voor het vertrouwen en plezier aan de collega’s, ouders en kinderen. Tot ziens! Warme groet, Roxanne

Roxanne van Eijk, vestigingsmanager bij PartouRoxanne van Eijk is locatiemanager van Partou KDV Meernhof 115 in Amsterdam Zuidoost. Ze is van oorsprong pedagoog en past dit nog steeds toe binnen haar eigen bedrijf Xan Support en daarnaast is zij coach bij de Minor Ondernemerschap aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze combineert de wereld van Pedagogiek én Ondenemerschap en past dit dagelijks toe in praktijk als locatiemanager.

Recente berichten

Laat een reactie achter

Cookies

Partou kinderopvang maakt gebruik van functionele en analytische cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen partou.nl. Hiermee kunnen we je beter helpen en tonen we advertenties op andere websites of social media op basis van jouw interesse. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten