Blog Mirjam: na-apertjes

Kinderen en de bijbehorende grenzen

Met een clubje van vier jongens rond de 1,5 jaar, zit ik aan tafel. Het is DE leeftijd waarop kinderen hun grenzen op gaan zoeken en vandaag is de uitgekozen dag.. De na-apertjes tijd is begonnen! Een kindje begint te gillen en merkt dat er gereageerd wordt op het geluid dat hij produceert. Hoe harder en sneller, des te leuker het wordt, althans dat denkt hij. In deze fase zijn de kinderen enorm nieuwsgierig en apen ze veel na van volwassenen, maar ook van de kinderen in dezelfde leeftijdscategorie.

‘Auuu! Mijn oren!’

Wanneer de eerste dus begint met gillen, reageer ik hier direct met een luide stem op om er bovenuit te komen en verstaanbaar te zijn. Zodra ik de aandacht heb en dit boefje op een gedempte toon aan begin te spreken, begint de ander te denken: ‘Hé, dat is leuk. Gaat de juf ook zo op mij reageren als ik dat doe? Laat ik het eens proberen, spannend.’ En zo denken ze dat alle vier..

De afleidingsmanoeuvre gaat van start  

Oké, nu moet ik écht iets verzinnen om de aandacht van alle vier de jongens tegelijk te krijgen en bedenk ik snel een plan hoe ik ze kan laten stoppen met gillen.
We gaan andere leuke geluidjes maken! ‘Bwwwwr’ begin ik mee. Ik leg uit dat ik een auto nadoe en vraag ze of zij dat ook kunnen.. Ja hoor, met wat rondvliegende spetters beginnen de jongens hard te lachen en na te doen. Daar zitten wij dan met zijn allen aan de tafel met trillende lippen gekke geluiden te maken.

De kinderen leren veel van elkaar

Een volgende keer wanneer we weer aan tafel zitten, begint één van de jongens weer het geluid van de auto na te doen en ben ik toch blij dat het zo’n aangenaam geluid is vergeleken met het gillen van eerst. Voordat wij onze gesmeerde broodjes op gaan eten, zing ik enthousiast een paar liedjes. Na elk liedje dat afgelopen is, beginnen de jongens allemaal te klappen en zeggen ‘Jaaa!’ We eten ons broodje en ik zeg ‘Mmm, lekker.’ met het bijbehorend, zwaaiend handgebaar naast mijn gezicht. Eén van de jongens zegt ook ‘Mmm’ met een schattig lachje en laat ook een handgebaar zien dat erop begint te lijken.

Wat een lol kan je hebben met kleine na-apertjes die zoveel van anderen kunnen leren.

Vorige blog Mirjam

Mirjam van Vulpen (25) is pedagogisch medewerker bij een kinderdagverblijf van Partou in de regio Utrecht en blogt enthousiast over de hoogtepunten in haar dagelijks werk. Ze geeft ook muziekles aan kinderen van 0 tot 4 jaar en pakt daarvoor maar wat graag haar gitaar erbij.

Werken vanuit je hartSpeeddate in Midden Nederland

Partou kinderopvang maakt gebruik van functionele en analytische cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen partou.nl. Hiermee kunnen we je beter helpen en tonen we advertenties op andere websites of social media op basis van jouw interesse. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten